Rječnik pojmova
Pojam | Opis |
---|---|
aeromodelarstvo |
Aeromodelarstvo je grana modelarstva koja se bavi letećim modelima aviona. Razlika između modelarstva i maketarstva je da su modeli funkcionalni prikaz nekog predmeta, u ovom slučaju aviona ili ostalih letećih strojeva. Aliases (separate with |): aeromodelarstvo|aviomodelarstvo
|
balast |
Balast je dodatna masa koja se dodaje u težište aviona kako bi avion imao veću masu, a istovremeno i dodatnu prodornost u vjetrovitim uvjetima. Masa balasta varira između 10%-30% ukupne mase modela, ovisno o vremenskim uvjetima. Aliases (separate with |): balast
|
balza |
Balza (ochroma lagopus) je jedno od najupotrebljavanijih drveta u aeromodelarstvu. Koristi se zbog svoje male težine i jako lake obrade. Raste u području Južne Amerike i Afrike Aliases (separate with |): balsa|balze
|
baterija |
Baterija je izvor struje u svim RC modelima. Obično su to punjive baterije tipa Lithium-ion polymer (skraćeno Li-Poly), a prije nekoliko godina koristile su se Nickel–metal hydride (skraćeno Ni-Mh). Kapacitet baterije varira ovisno o njihovoj svrsi od 100 pa do 5000 mAh, a napon od 3.7V pa do 50V. Aliases (separate with |): akumulatori|baterije
|
eleron |
Eleron (eng. aileron) je kormilo koje se nalazi na izlaznoj ivici krila, a služi kao kormilo nagiba (rotira avion oko uzdužne osi). Obično se koriste dva elerona koja se sinkronizirano kreću u supronim smjerovima. Npr. kada lijevi eleron ide prema dole, povećava uzgon na tom krilu te ga "diže" gore. Na suprotnom krilu, eleron ide prema dolje čime smanjuje uzgon i to krilo se spušta prema dole, tako da u tom slučaju avion se naginje u desnu stranu. Riječ eleron dolazi od francuske riječi što znači "malo krilo" Aliases (separate with |): ailerons|elerona|eleroni
|
FAI |
FAI (fr. Federation aeronautique internationale) je krovna zrakoplovna federacija. U nju spadaju sve sportske kategorije, uključujući i zrakoplovno modelarstvo. Osnovana je u Parizu, 12.9.1905. godine. U modelarstvu, sve priznate FAI kategorije počinju sa slovom F, pa tako imamo F1A, F1B, F3J, F3K, F3B, F5J, ... Za većinu natjecanja tih kategirija, organizator traži lincencu s FAI markicom koju izdaje krovna organizacija u državi natjecatelja, u Hrvatskoj je to HZS (Hrvatski Zrakoplovni Savez). Aliases (separate with |): FAI
|
flaperon |
Flaperon je dio pokretne površine aviona koji kombinira ulogu flapsova i elerona u letenju. Funkcionira na način da se jednostavno eleronima promjeni nulta pozicija (gore ili dolje), a koriste se kod aviona bez razdvojenih površina flapsova i elerona. U modelarstvu se najviše koriste kod F3K kategorije. Aliases (separate with |): flaperoni|flaperons
|
flaps |
Flaps je pokretna površina na izlaznoj ivici krila koja svojim pomicanjem mijenja profil krila. Ako se flaps spusti prema dolje, profil postaje više zakrivljen, stvara veći uzgon ali i veći otpor. Flaps omogućuje da avion leti manjom brzinom i većim napadnim kutem bez prijetnje padanja u stoling. Isto tako, flaps može se staviti u negativan položaj (prema gore) da smanji uzgon i otpor, ali onda avion mora letjeti većom brzinom. Koristi se kod slijetanja, ali i u letu kada avion treba usporiti npr. u termici. Aliases (separate with |): flap|flapsa|flapsova|flapsovi
|
termika |
Termika je popularni naziv za uzlazno strujanje toplog zraka, što je prirodna pojava u atmosferi koja nastaje zagrijavanjem zemljine površine i utjecajem vjetra. Ovakva uzlazna zračna struja koristi se pri letu jedrilica, jer daje dodatni uzgon modelu. Natjecatelji u različitim kategorijama jedrilica znaju inače nevidljivu "termiku", prepoznati po različitim znakovima u prirodi, ponašanju ptica ili mušica, te fizičkom osjećaju temperature zraka na mjestu gdje se nalaze. Kako se "termike" pod utjecajem promjena u zraku i vjetra premiještaju, natjecatelj nastoji kruženjem zadržati model unutar takve zračne struje i postići penjanje modela na veću visinu što osigurava željene rezultate u vremenski mjerenim disciplinama. |
upravljačke površine |
Sve pokretne površine (zakrilca, kormila...) kojima se upravlja letom modela po pravcu i po visini. Pokretne površine se nazivaju različitim nazivima (flaps, eleron, flaperon "vertikalac", "horizontalac"...) ovisno o njihovom položaju i namjeni. Na radio-upravljanim modelima se posredstvom servo-motora mijenja kut pojedine upravljačke površine čime se mijenja konfiguracija (profil) krila ili cijelog modela. Ovakva promjena kuta mijenja način opstrujavanja zraka oko površina čime se direktno utječe na smjer i visinu leta. Aliases (separate with |): kontrolne površina|kontrolne površine|upravljačke površina|upravljačke površine
|